Do plavební komory Hořín se vrací lodě
Rubrika: Vodní toky
Po 12 měsících stavebních prací se v sobotu do velké plavební komory Hořín opět vrací lodě. Stavba ještě zdaleka nekončí, kameníci stále pracují na obkládání unikátního zdvižného mostu, který zachová původní ráz technické památky z roku 1905. V říjnu se plavební komora opět uzavře a budou probíhat dokončovací práce, aby v dubnu 2021 bylo vše hotové a první vysoké lodě vypluly pod sérií zdvižných mostů do Prahy.
„Od 20. června 2020 mohou opět lodě proplouvat velkou plavební komorou Hořín a nejsou tak odkázány na souběžnou malou komoru, která svou délkou 73 m neumožní proplavit dlouhé osobní lodě. Také nákladní lodě vozící do Prahy štěrkopísek už nebudou muset absolvovat náročné rozpojování sestav s asistencí dalšího remorkéru,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Stavbaři odvedli opravdu úctyhodný kus práce,“ dodal.
Během roku zhotovitel stavby Metrostav a.s. téměř kompletně rozebral horní i dolní ohlaví plavební komory s vraty, což jsou její nejdůležitější části, bez nichž nemůže fungovat. Ihned poté začaly betonáže nových konstrukcí a jejich obkládání původním kamenem a následně byla do nich jeřáby osazena nová vrata. Nyní jsou konstruována na šířku vjezdu do plavební komory 12 m. 30. dubna pak práce vyvrcholily osazením ocelové kostry nově zdvižného přemostění dolního ohlaví pomocí největšího českého jeřábu.
Na konci hlavní plavební sezóny se 12. října 2020 opět plavební komora uzavře, aby kameníci mohli dokončit veškeré obklady zdí a nainstalovaly se složité technologie zdvižného mostu. V dubnu 2021 pak bude vše v plném provozu a lodě vysoké až 7 m proplují celým plavebním kanálem z Mělníka směrem na Prahu.
Projekt, společně s modernizací rejd plavební komory Praha – Štvanice, uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury.
Autor
Související články
- Metrostav vystrojuje zvedací most plavební komory Hořín (9.12.2020)
- Úspěšná montáž ocelových vrat pro Plavební komoru Hořín proběhla i díky potápěčům (23.6.2020)
- „Žádné stavby na infrastruktuře vodních cest nezastavujeme a neodkládáme. Naopak, identifikujeme, zda by bylo možné některé z nich urychlit,“ (10.6.2020)
- Plavební komora Hořín čeká na nová vzpěrná vrata (4.11.2019)
- Modernizace historického zdymadla Hořín na Vltavě je v poločase (25.10.2019)
- „Přesunutí pravomocí ŘVC na jednotlivá Povodí je nesystémové řešení. Realizace výstavby vodních děl se protáhne, byrokracie se zvýší a může dojít i ke snížení kvality výstavby,“ (31.5.2019)