KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Vodní toky    Metrostav vystrojuje zvedací most plavební komory Hořín

Metrostav vystrojuje zvedací most plavební komory Hořín

Publikováno: 9.12.2020
Rubrika: Vodní toky

Iluze kamenného mostu z roku 1905 bude dokonalá. Až do chvíle, než připluje vysoká loď a část mostu u dolního ohlaví zdymadla jí elegantně ustoupí tím nejjednodušším způsobem, který vás napadne: Prostě se za 5,5 minuty zvedne o 5 metrů. Technicky unikátní modernizace velké plavební komory Hořín u Mělníka na vltavském Vraňansko-hořínském kanálu spěje do závěrečné fáze.

Stavbaři Metrostavu před měsícem provizorně spustili zvedací most do základní polohy, aby jej mohli dostrojit. K již osazeným klenebním kamenům a kamennému obkladu nyní připojují římsové a chodníkové kameny včetně kamenného zábradlí. Filosofie je stejná jako u předcházející montáže tzv. kyklopského obkladu na fasádu a opěrnou stěnu plavební komory: maximálně využít původní materiál. Po dostrojení by měl most vážit zhruba 400 tun, což pro představu odpovídá více než 10 plně naloženým kamionům.

„Demontovat, očíslovat a vrátit na původní místo. Zní to jednoduše, ale když jde o kameny, které přes 100 let odolávaly tlakům mostu, je prakticky nemožné je zachovat všechny. O to víc mě těší, že jsme u žulových kamenů dosáhli 95% úspěšnosti a u řádkového zdiva jen o něco málo nižší. Už teď mohu slíbit všem místním patriotům, že iluze souvislého mostu bude téměř dokonalá a že v jeho základní poloze bude pohled na fasádu hořínského zdymadla téměř stejný jako před zahájením úprav,“ říká Jan Prokeš, vedoucí projektu z Metrostavu, která má s vodními díly na Vltavě bohaté zkušenosti. Za posledních 12 let se podílel na stavbách a rekonstrukcích v Českém Vrbném, Hluboké nad Vltavou, Hněvkovicích či Kořensku.

Podstatou stavby v Hoříně je zvýšit průjezdnost plavebního kanálu pro vyšší osobní a kabinové lodě a nákladní lodě pro přepravu nadměrných nákladů. Stavbaři Metrostavu již rozšířili průjezdný profil ohlaví vodního díla z 11 na 12 metrů a nyní pracují na zvýšení podjezdné výšky památkově chráněného mostu přes dolní ohlaví zdymadla o téměř pět metrů. Tohoto cíle dosáhnou díky nové zdvihací konstrukci, která umožňuje posuv celé části mostu směrem vzhůru.

„Zakázka je naprosto ojedinělá, protože historické plavební komory se většinou nerozšiřují, ale pouze rekonstruují. Především přestavbu mostu na hydraulicky zdvižnou konstrukci pak považuji za naprostý unikát,“ říká Josef Špaček, stavbyvedoucí z Metrostavu a dodává: „Nejdůležitější a vizuálně nejatraktivnější část projektu nás čeká na jaře příštího roku, kdy budeme testovat sjíždění a zdvihání mostu.“

Cílem stavby s názvem Úprava ohlaví plavební komory Hořín je přizpůsobit vodní cestu na parametry třídy Va. Zatímco až dosud mohly při maximální plavební hladině proplouvat zdymadlem lodě o výšce pouhých 2,1 metrů, po modernizaci dosáhne minimální podjezdná výška 7 metrů (při zdviženém mostě). Díky kombinaci s rozšířením průjezdného profilu z 11 metrů na 12 se zdymadlo stane komfortnějším, bezpečnějším a průjezdnějším pro lodě plující z Labe přes Mělník až do metropole Prahy..

Stavbu buduje pro investora Ředitelství vodní cest ČR největší česká stavební společnost Metrostav. Projekt je součástí modernizace 10 km dlouhého plavebního kanálu Vraňany-Hořín, která vyjde na přibližně dvě miliardy korun. Investici spolufinancuje Státní fond dopravní infrastruktury a Evropská unie Nástrojem pro propojení Evropy CEF.  

Vojtěch Kostiha
Metrostav a.s.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Povodí Labe zahajuje stavbu poldru KutřínPovodí Labe zahajuje stavbu poldru Kutřín (85x)
Státní podnik Povodí Labe dne 11. 1. 2021 uzavřel smlouvu s firmou OHL ŽS, a.s., která jako vybraný zhotovitel postaví p...
Nádrže a minimální průtoky ve vodních tocích Nádrže a minimální průtoky ve vodních tocích (60x)
V průběhu současného víceletého sucha došlo k významnému výskytu stavu vodních toků bez patrného průtoku (i vyschlých ko...
Montáž ocelové konstrukce a vystrojení zvedacího mostu Plavební komory HořínMontáž ocelové konstrukce a vystrojení zvedacího mostu Plavební komory Hořín (46x)
Po jarní montáži vrat dolního ohlaví Plavební komory Hořín (Středočeský kraj) byla 30. dubna 2020 osazena ocelová konstr...
Katalog firem - registrace

Působíte v oboru
vodohospodářské výstavby?
Potom využijte možnosti registrace za 300,-/rok.
Kontaktujte našeho obchodníka.