Ředitelství vodních cest ČR a dodavatel stavby OHL ŽS, a.s. dokončily úpravu nejproblematičtějšího místa plavby mezi Prahou a Mělníkem. Obávaná úžina je tak již minulostí a plavební sezóna se prodloužila až o 120 dnů.
Plavební úžinou proplulo před úpravou ročně přes 1100 nákladních, osobních i rekreačních plavidel. Toto číslo nyní bude narůstat. Možnost proplutí úsekem Vltavy mezi Kralupy n. Vltavou a Dolánkami se totiž úpravami prodloužila až o 120 dnů v průměrně vodném roce.
Projekt spolufinancovaný Evropskou unií prostřednictvím Operačního programu Doprava z Evropského fondu pro regionální rozvoj umožnil úpravu 2,7 km dlouhého úseku tak, aby splňoval legislativní požadavky na vltavskou vodní cestu. Lodě tak nyní mohou plout mezi Prahou a Mělníkem bez přerušení až do průtoku 450 m3/s. Původně byla plavební úžina díky svým parametrům nesplavná již při průtoku 250 m3/s a výrazně tak omezovala splavnost Vltavy, protože z bezpečnostních důvodů docházelo při tomto průtoku k zastavení plavby na celém úseku od Prahy po Mělník. Úpravou úžiny došlo též ke snížení rychlosti proudu, což se pozitivně projeví na zvýšení bezpečnosti plavby zejména pro rekreační a sportovní amatérskou plavbu.
Úpravy úžiny Chvatěruby měly význam i z hlediska protipovodňové ochrany. Při průtocích o výši pětileté vody bude nyní hladina řeky o 29 cm níže, což pro okolní obyvatele bude mnohdy znamenat rozdíl mezi zaplavenou a nezaplavenou nemovitostí.
Stejně jako u jiných staveb ani v případě úpravy plavební úžiny Chvatěruby nezapomnělo Ředitelství vodních cest ČR na přírodu. Bylo vysazeno 280 stromů a 150 křovin. Pro živočichy a rostliny obývající pobřežní biotop vzniklo i 5940 m2 nových tůní.
Celkové náklady na úpravu plavební úžiny Chvatěruby jsou 351 mil. Kč, z nichž bezmála 300 miliónů bude zaplaceno prostřednictvím Operačního programu Doprava z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Generálním dodavatelem stavebních prací je firma OHL ŽS a.s.