Kombinace technologií ražby v projektu Labe - Loučná
Rubrika: Kanalizace
Staronovou metodu kombinace technologií protlačování a klasického štítování uplatnil INGSTAV Brno během realizace protlaků ražené kanalizace v pardubických lokalitách Fáblovka a Polabiny. Jde o součást ekologického projektu Labe - Loučná.
Staronovou metodu kombinace technologií protlačování a klasického štítování uplatnil INGSTAV Brno během realizace protlaků ražené kanalizace v pardubických lokalitách Fáblovka a Polabiny. Jde o součást ekologického projektu Labe - Loučná.
Vzhledem k silně zvodnělým štěrkopískovým vrstvám s mělkou hladinou podzemní vody nakonec padla volba na kombinaci technologie klasického štítování a protlačování, s níž má INGSTAV Brno historické zkušenosti. „Oprášili jsme v minulosti používanou metodu. Bylo nezbytné upravit stávající protláčecí zařízení i starší razící štít do podoby originální protláčecí stanice,“ podotkl Ing. Fryč.
Hned po zahájení prací na části Fáblovka se v dubnu 2008 potvrdila nejčernější očekávání odborníků. Silné přítoky podzemních vod zaplavovaly šachtu. Až po třech týdnech intenzivního odčerpávání se podařilo snížit vydatnost přítoků na přijatelné množství tak, aby nehrozilo ujíždění štěrkopísků do čelby. Účinnost zvolené technologie protlačování byla s úspěchem vyzkoušena mimo oblast frekventovaných komunikací a následně - s nezbytnými metodickými a technologickými úpravami - uplatněna i v dalších úsecích. Průměrný postup ražby činil 2 běžné metry za směnu v převážně dvousměnném nepřetržitém provozu. Nejdelší z protlačených úseků měřil 70 běžných metrů.
„Chci poděkovat zadavateli za důvěru a všem kolegům za úspěšnou spolupráci při realizaci tohoto zajímavého a technologicky extrémně náročného projektu. Jmenovitě děkuji deňkovi
Žabenskému jako duchovnímu otci protláčecího zařízení, které vzniklo doslova „na koleně“ ve velmi skromných podmínkách. Pochvalu zaslouží také vedoucí projektu Pavel Karásek a stavbyvedoucí Pavel Žabenský se Stanislavem Blažkem,“ dodal ředitel odštěpného závodu INGSTAV Brno Ing. Igor Fryč.